28.Jun.2014 - 03.Aug.2014
  • Udstilling

Nervous Systems - Languages of Wonder & Denial

Kathy Acker

Sif Ankergård

Cornelius Cardew

Alex Cecchetti

Patrick Coyle

Natascha Sadr Haghighian

Cinthia Marcelle + Tiago Mata Machado

Atalia ten Brink

Wu Tsang

Kurateret af Fatima Hellberg & Bárbara Rodríguez Muñoz

nervous systems - languages of wonder & denial består af både historiske og nutidige værker, der eksperimenterer med og opfører scenarier for, hvordan et hvileløst sprog under udvikling kan se ud og lyde. Udstillingen indeholder nye og eksisterende  værker af kunstnere, performere, musikere og forfattere, der forsøger at destabilisere grammatikkens stivhed ved at undergrave ideologiske og moralske konventioner. Ved kontinuerligt at arbejde performativt bliver deres praksisser til sprog på grænsen - sprog, der udvikler sig og muterer i en tilstand af vedvarende tilbliven.

nervous systems er et begreb med en dobbelt betydning, hvor de to centrale knudepunkter er sprogeksperimenter af den britiske komponist og aktivist Cornelius Cardew og den amerikanske radikale forfatter og digter Kathy Acker. Titlen henviser dels til sprog som sammenkædede strukturer med et famlende ønske om at udvikle sig, og dels til samfundet som et ‘nervesystem’, hvor individuelle og kollektive rytmer og behov sameksisterer.

Udstillingen indeholder Cardews Treatise (1963-67), et 193-siders grafisk partitur, der skal fremføres kollektivt og i rent fortolkende omfang, samt Ackers 10-punkts manifest Languages of the Body (1990), som skitserer et legemliggjort og respektløst forhold til sproget. Acker og Cardews praksisser opererede i forskellige kunstneriske sammenhænge, men insisterede på og aktiverede de produktive spændinger mellem hypersubjektive læsninger og delte rationaliteter.

Alex Cecchettis Marie & William (2013) er en historie, der fortælles mens dens indre struktur tegnes på væggene i udstillingsrummet. Udførelsen af tegningerne udfolder sig parallelt med performerens bevægelse og leger således med en form for skrift, der forbinder abstrakte ideer med en fysisk oplevelse. Patrick Coyles nyligt skabte todelte lydinstallation She Couldn’t Imagine What It Looked Like stammer fra en proces, hvor kunstneren forsøger at huske dele af et interview med skuespillerinden Billie Whitelaw, hvor hun taler om sin oplevelse med at spille rollen som MOUTH i Samuel Becketts Not I. Coyle redigerede al sin tøven, vejrtrækningspauser og fejl væk i den første del af værket, mens disse sletninger udgør anden del.

Den danske kunstner Sif Ankergård udforsker krusedullens politiske og gestikulerende kvaliteter i en ny installation, der bevæger sig mellem en overdimensioneret skulpturel krusedulle og mere intime og poetiske refleksioner på papir. En video af Wu Tsang, The Shape of a Right Statement (2008), udforsker citatet som en proces med etiske og følelsesmæssige konsekvenser. Samme sensibilitet går igen i Natascha Sadr Haghighians interaktive videoinstallation Empire of the Senseless Part II (2006) og Atalia ten Brinks film, der begge trækker på Ackers roman af samme navn. Udstillingen forsynes med en slags soundtrack gennem videoen O Século (The Century) af Cinthia Marcelle + Tiago Mata Machado, hvor objekter er koreograferet i en faldende og kolliderende sekvens, der fremkalder en sproglig protest eller et sprogligt sammenbrud.

nervous systems - languages of wonder & denial at Kunsthal Aarhus from Kunsthal Aarhus on Vimeo.

Åbningsdagen 27. juni vil indeholde performances af kunstnerne Alex Cecchetti (IT) og Patrick Coyle (UK).

Performances starter kl. 17.

Lørdag 28. juni kl. 11-12 vil Bárbara Rodríguez Muñoz og Fatima Hellberg også give en kurator-talk med en særomvisning i udstillingen.

Sif Ankergård i Kunsthal Aarhus from Kunsthal Aarhus on Vimeo.

Relateret

Related

Alex Cecchetti

Bárbara Rodríguez Muñoz

Cinthia Marcelle

Cornelius Cardew

Fatima Hellberg

Kathy Acker

Kurator-talk: Nervous Systems

Natascha Sadr Haghighian

Patrick Coyle

Performances: Nervous Systems

Sif Ankergård

Tiago Mata Machado

Wu Tsang